transfagarasan top view

Transfăgărășan, considerat de britanicii de la Top Gear cel mai spectaculos drum pe care au condus, rămâne și în topul preferințelor noastre când vine vorba de priveliște și amplasare. Ne place să traversăm munții pe acolo și încercăm, cel puțin o dată pe an, să ajungem în zonă.
Ne-am planificat, încă de când a dat primăvara primele semne, să facem un road trip, iar week-end-ul trecut am reușit. Nu puteam trăda nici Transalpina, așadar am încercat să le îngrămădim într-un weekend. Mai mult, Mihai mi-a făcut o surpriză. M-a dus la o plimbare prin parcurile din Târgu Jiu, unde am admirat faimoasele opere de artă ale lui Brâncuși.

 

Transfăgărășan

Construit între anii 1970-1974 la inițiativa lui N. Ceaușescu, drumul de o frumusețe incredibilă străbate munții Făgărașși leagă Transilvania de Muntenia. Deși e cunoscut de mulți drept un moft al liderului comunist, motivul inițial al construcției șoselei Transfăgărășan a fost frica față de o invazie a URSS-ului, după invazia Cehoslovaciei în ‘68. În anul 1971 scopul drumului a fost schimbat, devenind unul național, care urma să ducă la o viitoare stațiune turistică în munții Făgăraș. Încă așteptăm construcția stațiunii și a pârtiilor 🙂

Transfagarasan

Deși capătul sudic al șoselei este la Bascov, lângă Pitești, porțiunea cea mai spectaculoasă începe la barajul Vidraru și se termină în localitatea Cărțișoară (în nord). Cea mai mare altitudine la care ajunge e de 2042m – în aproprierea tunelului de lângă lacul Bâlea. Cumva, am reușit, împreună cu Mihai, să străbatem cei 91km de interes în câteva ore bune. Ne-am oprit în fiecare refugiu, să profităm cât mai mult de aerul de munte și să ne lăsăm ochii – și obiectivul – să se bucure de toată frumusețea locului.

Transfagarasan drum urcare masina subaru

Transfagarasan pod drum urcare

Accesul pe șoseaua Transfăgărășan este limitat între 30 iunie și 1 noimebrie, în funcție de vreme. Există, însă, posibilitatea de a urcă la Bâlea Lac cu telecabina de la Bâlea Cascadă. Ne dorim mult să revenim iarna viitoare, poate avem noroc să vedem hotelul de gheață.

Transfagarasan telecabina balea

Transfagarasan Balea lac hotel

 

Târgu Jiu – orașul lui Brâncuși

Am coborât de pe Transfăgărășan și am ajuns în Curtea de Argeș. Diferența de temperatură față de cea de la Bâlea Lac a fost de vreo 16°C. A trebuit sa dăm jos hainele de pe noi ca baba Dochia, așa că mașina ne-a devenit și cabină de schimb. De fapt, toată excursia a fost o trecere de la temperaturi ridicate la temperaturi scăzute și invers. Am auzit că schimbările astea fac bine la circulația sângelui, dar am crezut că am terminat cu frigul după episoadele din Islanda. Ne-am bucurat, oricum, și de beneficiul ăsta ca de cel al nămolului de la Techirghiol.

Că tot vorbim de valori naționale, din poveștile mele a aflat dragul meu Mihai că nu am fost niciodată la Târgu Jiu, orașul lui Brâncuși. Așa că, după 2 ore ne-am trezit lângă Coloana Infinitului.

Targu Jiu Brancusi Coloana Infinitului

Targu Jiu Brancusi Coloana Infinitului

Încă vreo 10 minute în care ne-am plimbat bezmetici prin oraș și am ajuns la Poarta Sărutului. Vreo 5 mirese încercau să fie ele cele care își imortalizează cel mai prețios sărut sub opera de artă. În nebunia de acolo, nu sunt sigură – și cred că nici ele – dacă cel de la capătul buzelor era și cel lângă care au spus “DA” mai devreme.  Dar ce mai contează? La un moment dat, ca la un sunet de gong, au plecat toate și am putut să ne bucurăm și noi de ce a creat Brâncuși.

Targu Jiu Brancusi Poarta Sarutului

În același parc, nu departe de râul Jiu, este și Masa Tăcerii. N-o să vezi mirese la Masa Tăcerii.

Targu Jiu Brancusi Masa Tacerii

În drum spre Transalpina am dat de o padure magică 😀 plină de copaci cu trunchiul colorat.

Targu Jiu Transalpina padure colorata

 

Transalpina

Pe locul întâi ca altitudine, înaintea șoselei Transfăgărășan, este Transalpina. La o altitudine de 2145m, drumul străbate munții Parâng și patru județe: Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba.
Spre seară am ajuns în stațiunea Rânca, unde am și dormit. Stațiunea este înșirată de-a lungul șoselei Transalpina, la o altitudine de 1600m. Față de când am văzut-o prima dată, în urmă cu câțiva ani, zona a inflorit. Multe restaurante, pensiuni și hoteluri își așteaptă turiștii de-a lungul anului.

La intrarea în stațiune am avut parte de un apus care m-a provocat să ies din mașină în pantalonii scurți cu care eram îmbrăcată, dar a meritat.

Transalpina apus

Transalpina apus masina

A doua zi am coborât spre Sebeș. Porțiunea Obârșia Lotrului-Valea Sebeșului a urcat mult în topul preferințelor noastre.

Transalpina magar

Transalpina munti masina

Dacă nu ați apucat încă să ajungeți în zonă, recomandăm cu căldură o vizită.

Ai voștri plecați în lume,

signature

EMAIL
Facebook
Facebook
Instagram