vietnam

Anul trecut a fost pentru prima dată când mi-am sărbătorit ziua de naștere pe malul mării, la temperaturi de peste 30°C. Pentru mine, născută la finalul iernii, a fost un vis împlinit (ahh, Thailanda). N-am stat mult pe gânduri după ce ne-am întors și, imediat ce am văzut oferta celor de la Mandala Tavel pentru excursia în Vietnam, ne-am și rezervat un loc. Tot Mandala Tavel ne-a organizat si super-concediul din Thailanda, așa că am avut încredere că n-o să ne pară rău.

vietnam street

 

Itinerariu & costuri în Vietnam

Itinerariu:

  • București Istanbul Ho Chi Minh (sudul Vietnamului) – primul zbor a durat cam 2 ore, iar al doilea în jur de 10 ore. Escală am avut de aproximativ 2 ore.
  • Aeroportul Ho Chi Minh – hotel – 30 minute cu taxi. Am negociat la 20 de dolari, dar poți folosi aplicația Get Transfer sau Grab și plătești doar vreo 10 dolari.
  • În Ho Chi Minh am stat 5 nopți într-un hotel drăguț, aproape de punctele de interes
  • Ho Chi Minh Da Nang (centrul Vietnamului) – o oră; Da Nang – Hoi An – 30 minute cu transfer
  • În Hoi An am stat 6 nopți
  • Da Nang – Hanoi (nordul Vietnamului) – o oră; aeroport Hanoi hotel – 1 ora cu transfer
  • După o noapte petrecută în Hanoi, am plecat spre Ha Long Bay. După 2 ore cu un autocar, ne-a preluat un vas mic de croazieră care ne-a plimbat timp de 3 zile și 2 nopți prin uimitorul golf.
  • În Hanoi am stat, apoi, înca 3 nopți, înainte să pornim spre casă pe ruta: Hanoi – Istanbul – București.

În fiecare hotel am avut micul dejun inclus, cu excepția vasului de croazieră, unde am avut 3 mese (bogate, pline de bunătăți)/zi.

Excursia a fost 1500 euro/persoană. Nu am calculat cât am cheltuit acolo, dar prețurile sunt mici și foarte mici, în funcție de cum știi să negociezi.

 

Puțină istorie

  • 1884: Franța colonizează Vietnam
  • 1946 – 1954: Războiul franco-vietnamez
  • 02.09.1945: Vietnam își declară independența
  • 1955 – 1975: Renumitul război din Vietnam, purtat între Republica Democrată Vietnam (Vietnamul de Nord), sprijinită de China și Uniunea Sovietică, și Republica Vietnam (Vietnamul de Sud), sprijinită de SUA. Practic, între pro- și anti-comunism. Așadar, țara era împărțită între nord – capitala la Hanoi – și sud – capitala la Saigon (actualul Ho Chi Minh).
  • 1969: Ho Chi Minh, cel mai mare militant pentru unitatea țării, moare
  • 1975: Nordul a învins, SUA s-a retras, Saigonul cade
  • 1976: Saigon e redenumit în Ho Chi Minh, iar Vietnamul de Nord și Vietnamul de Sud se unificat, devenind Republica Socialistă Vietnam.

Ce trebuie să înțelegem din asta: secolul trecut a reprezentat, pentru vietnamezi, mai mult război decât pace. Urmele războaielor sunt încă bine resimțite în Vietnam. În orașul Ho Chi Minh, în curtea fiecărui muzeu și a clădirilor importante este expus cel puțin un avion sau elicopter militar. Oamenii și natura sunt încâ afectați de chimicalul Agent Orange.

Toate acestea sunt surprinse foarte bine în muzeul de istorie din Ho Chi Minh.

 

Ho Chi Minh

O nebunie

Orașul Ho Chi Minh, primul vizitat în Vietnam, ne-a șocat de cum am ajuns. Are 7.5 milioane de locuitori și 2 milioane de scutere! E o nebunie și o aglomerație de nedescris. Regulile de circulație nu sunt cele cu care suntem obișnuiți – mulți scuteriști nici nu au permis, așa că…ce reguli? În intersecție are prioritate cel cu mijlocul de transport mai mare și cel care claxonează primul. Așadar, autocarul are prioritate față de mașini, mașinile față de scutere și scuterele față de pietoni. Oricum, pietoni sunt doar turiștii, că vietnamezii merg și până la colțul străzii cu scuterul. Ah, iar semafoarele sunt doar orientative, nimeni le respectă culoarea lor. În prima zi, am stat jumătate de oră la un semafor până să ne facem curaj. Ca pieton, treci strada încet și te asiguri la fiecare pas. Scuteriștii te văd și te ocolesc, nu au viteză mare. În fața mașinilor nu te bagi!

Oh, și claxoanele! Se claxonează în continuu – de dimineață până seara, în fiecare intersecție! Totuși, la momentul ăla, nu știam că Ho Chi Minh  îi, de fapt, liniștit în comparație cu Hanoi.

Orașul e împărțit în 24 de districte. Cel mai renumit printre vizitatori e districtul 1, unde am stat și noi. Bineînțeles, aici sunt și prețurile cele mai mari, atracțiile turistice și multe skybar-uri. 

Ce am vizitat

  • Muzeul de război – foarte impresionant, destul de mare.
  • Poșta centrală Saigon – merită văzută.
  • Lângă poștă este Catedrala Notre Dame a Saigonului.
  • Piața Ben Thanh – mâncare (inclusiv preparată), fructe, haine, accesorii, mai câte un miros ciudat sau câte un șobolan de ici-colo 😀 – nah, #Asia…nu e totul ca pe insta.
  • Strada Bùi Viện – paradisul backpacker-ilor, cu restaurante, baruri, hoteluri.
  • Pietonala Nguyễn Huệ cu baruri, restaurante și magazine. Seara clădirile sunt scăldate în jocuri de lumini.
  • Centrul Saigon 2, un bazar cu haine care imită brand-urile cele mai cunoscute. Aici am găsit niște chestii de o calitate impresionantă, cu toate că erau fake. Dacă ai talent la negociat, poți scoate prețul și la jumătate din cel inițial. Atenție! În Vietnam TOTUL se negociază, mai ales dacă nu este preț expus.
  • Sky bar-uri – trebuie să recunosc, nu sunt genul meu. Prețurile sunt la nivel de vestul Europei, iar peisajul nu m-a dat pe spate; mai frumos e de pe vârful unui munte 🙂 .
  • Îmi pare rău că nu am vizitat delta râului Mekong, diferența de fus orar ne-a încurcat.

Mijloace de transport

Am folosit aplicația Grab. Prețurile sunt foarte mici și aplicația îți oferă siguranță prin monitorizarea GPS-ului. Poți apela la serviciile unui șofer de mașină sau chiar a unui motociclist.

Prețuri

În materie de monedă, cel mai bine e să ai cu tine dolari. E mult mai ușor de schimbat cu dolarul vietnamez, iar cursul valutar e mai bun. Cu cât mai nouă bancnota, cu atât mai bun cursul. Noi am folosit și Revolut. Am avut comision la retragere, dar a fost convenabil.

Cu 5-10 dolari pot mânca bine două persoane un prânz îndestulător, în funcție de restaurant. Poate intră și două beri. Bineînțeles, astea îs prețuri pentru turiști. O bere (0.33l), în funcție de talentul tău de negociator, poate costa între 2 dolari si 50 de cenți.

Intrările la muzeu sunt foarte ieftine, între 1 si 2 dolari.

Tricouri găsești și la 3 dolari. Pălării cu specific vietnamez – între 1 și 10 dolari (același model, alt vânzător! :)) )

Benzina, dacă închiriezi scuter, costă cam 50 de cenți/l.

ho chi minh scooter

Gastronomie

Nu pot să zic că m-a dat pe spate mâncarea vietnameză. Se bazează, evident, pe orez. Dimineața găsești în meniu ouă sau supă – o supă cu tăiței de orez, carne de vită sau pui și un amestec de verdețuri – mentă, busuioc, coriandru și altele. Pare ciudat să mănânci supă dimineața, dar a ajuns să ne placă.

Cafeaua, în schimb, e deosebită. Am băut cafea preparată cu apă de cocos, cu un parfum incredibil, și cafea cu cremă de ou: spumă de ou frecat cu zahăr și espresso – pare scârbos, dar e incredibil de bună. Ce nu mi-a plăcut e că băuturile sunt, în general, foarte, foarte dulci. Pentru o persoană care evită zahărul, a fost o provocare să îmi amintesc mereu să cer fără zahăr.

 

Per total, ne-a priit orașul. A fost o ocazie bună să ne obișnuim cu ce înseamnă cultura vietnameză, ne-am bucurat de temperaturile ridicate ( 30°-35°C), am făcut cumpărături și am încercat, pentru prima dată, gastronomia vietnameză.

 

După 5 zile de hoinărit pe străzile Ho Chi Minh-ului am pornit spre centrul țării, unde am avut parte de niște experiențe extraordinare, cu o notă autentică mai puternică. Dar despre asta în partea a doua! Tot atunci povestim și despre diferite experiențe gastronimice – cu mâncat în mijlocul străzii și concluzia la care am ajuns.

 

Ai voștri plecați în lume,

signature